انجمن اسلامی پزشکان ایران

چهارشنبه, 08 تیر 1401

دکتر غزاله اسلامیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ با بیان این‌‌که تغذیه نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد، اظهار کرد: باورهای درست و غلط زیادی در مورد اثرات عوامل تغذیه‌‌ای بر پیامدهای منفی آلودگی هوا وجود دارد.

وی با بیان این‌‌که دریافت مایعات نقش مهمی در دفع سموم و مواد زائد از بدن دارد، گفت: در روزهای سرد سال، افراد کمتر احساس تشنگی می‌‌کنند. این عدم احساس تشنگی نباید منجر به کاهش نوشیدن آب شود؛ بنابراین نوشیدن روزانه 6 تا هشت لیوان آب در زمان آلودگی هوا توصیه می‌‌شود؛ البته به رنگ ادرار خود توجه کنید. در صورتی که رنگ ادرار شما پررنگ است دریافت مایعات را افزایش دهید. با قرار دادن یک پارچ یا بطری آب روی میز کار به خود یادآوری کنید که آب بنوشید.

وی افزود: می‌‌توانید در روزهای آلودگی هوا از آبمیوه‌‌های طبیعی مانند آب لیموشیرین تازه یا آب پرتقال استفاده کنید و نکته بسیار مهم این است که آب میوه بلافاصله پس از آب‌‌گیری استفاده شود. همچنین باید توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف آب میوه‌‌ها می‌تواند منجر به اضافه وزن شود.

آیا در هوای آلوده باید شیر و لبنیات بیشتری مصرف کنیم؟

اسلامیان ادامه داد: این باور وجود دارد که نوشیدن شیر منجر به کاهش مضرات آلودگی هوا می‌‌شود. باید بدانیم کلسیم در دستگاه گوارش تا حدی از جذب سرب و فلزات سنگین ممانعت می‌‌کند ولی ما بخش اعظمی از آلاینده‌‌ها را از طریق دستگاه تنفسی استنشاق می‌‌کنیم درنتیجه به منظور کاهش مضرات آلاینده‌‌ها دریافت بیش از حد شیر و لبنیات در این مورد به ما کمک چندانی نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: بنابراین مصرف لبنیات کم چرب (5/1 درصد) به میزان دو تا سه واحد در روز (هر واحد معادل یک لیوان شیر یا ماست) کافی است.

تأثیر آنتی‌‌اکسیدان‌‌ها بر تقویت سیستم ایمنی

این متخصص تغذیه و رژیم‌‌درمانی با بیان این‌‌که آنتی اکسیدان‌‌ها نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند، بیان کرد: مصرف روزانه منابع ویتامین C می‌‌تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن ما را افزایش دهد. منابع این ویتامین عبارتند از پرتقال، نارنگی، کیوی و لیموترش. با توجه به این که گریپ فروت با بسیاری از داروها تداخل دارد، توصیه می‌‌شود قبل از استفاده با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

اسلامیان تأکید کرد: افرادی که سابقه سنگ کلیه ندارند، در روزهای آلودگی هوا‌‌، می‌‌توانند یک عدد مکمل یا قرص جوشان ویتامین C استفاده کنند. از مصرف خودسرانه مکمل ویتامین C به ویژه در افرادی که مبتلا به سنگ‌‌های کلیوی هستند باید پرهیز شود.

وی اضافه کرد: ویتامین A و پیش‌‌سازهایش نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند. همچنین این ویتامین نقش مهمی در ترشح مخاط در قسمت‌‌های دستگاه تنفسی فوقانی دارد. فلفل دلمه‌‌ای نارنجی، کدو حلوایی، نارنگی و خرمالو از منابع خوب این ویتامین هستند که در روزهای آلوده سرد سال می‌‌توان در برنامه غذایی روزانه از آن‌‌ها استفاده کرد.

اسلامیان هشدار داد: از مصرف سرخودانه مکمل‌‌ها پرهیز کنید و قبل مصرف با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

وی با اشاره به این‌‌که در روزهای آلودگی هوا باید دریافت نوشیدنی‌‌ها و مواد غذایی حاوی کافئین را کاهش داد، تصریح کرد: مواد غذایی حاوی کافئین شامل قهوه و نسکافه، چای پررنگ، نوشابه‌‌های گازدار و شکلات تلخ هستند که باید مصرف آن‌‌ها را به خصوص در روزهای آلودگی هوا کاهش دهید.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان